A finanszírozási rendeletben a szakdolgozói bér legkisebb összegére vonatkozó kötelező rendelkezés szerepel. A szakdolgozó bruttó bérének el kell érnie a mindenkori garantált bérminimum bruttó értékének, valamint ehhez hozzáadva a szakdolgozói bértámogatás közterhekkel csökkentett értékének együttes összegét. Jelenleg a garantált bruttó bérminimum összege 219 000 Ft/hó. A 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet 36. számú melléklete a gyakorlati idő szerint a bértámogatás közterhekkel növelt havi értékét tartalmazza heti 40 órás foglalkoztatás esetén. A munkáltatónak jogában áll az így megállapított bruttó havibérnél magasabb összegben megállapodnia a foglalkoztatottal.
Ha a szakdolgozó után a munkáltatónak 15,5 %-os szociális hozzájárulási adó fizetési kötelezettsége keletkezik, akkor a munkáltató legalább az alábbi táblázat jobb szélső oszlopában szereplő (az egyes gyakorlati idők szerint eltérő) bruttó bért állapítja meg a 40 órában foglalkoztatott szakdolgozók számára. Ha a szakdolgozó 40 óránál kevesebb időtartamban kerül foglalkoztatásra, akkor az itt szereplő összeg arányosan kevesebb (pl. heti 20 órás foglalkoztatás esetén a fele).
A bértámogatások megoszthatók két vagy több szakdolgozó között is. Ebben az esetben a különböző gyakorlati idők szerint az egyes szakdolgozók számára a táblázat különböző sorai alapján kerülnek megállapításra az egyes szakdolgozókat megillető bértámogatásoknak a foglalkoztatás időtartamával arányos összegei és ezt figyelembe véve kell az őt megillető legkisebb bruttó bér összegét kifizetni.
2021. |
Heti 40 órás foglalkoztatás esetén |
|||
Szakdolgozói bértámogatás |
Bruttó garantált bérminimum (Ft/hó) |
Szakdolgozó legkisebb bruttó bére (Ft/hó) |
||
Gyakorlati idő (év) |
Közterhekkel növelt összeg (Ft/hó) |
Szociális hozzájárulási adó nélküli bruttó összege (Ft/hó) |
||
0–3 |
71 800 |
62 165 |
219 000 |
281 165 |
4–6 |
81 300 |
70 390 |
219 000 |
289 390 |
7–9 |
90 800 |
78 615 |
219 000 |
297 615 |
10–12 |
100 300 |
86 840 |
219 000 |
305 840 |
13–15 |
109 900 |
95 152 |
219 000 |
314 152 |
16–18 |
119 400 |
103 377 |
219 000 |
322 377 |
19–21 |
128 900 |
111 602 |
219 000 |
330 602 |
22–24 |
138 400 |
119 827 |
219 000 |
338 827 |
25–27 |
147 900 |
128 052 |
219 000 |
347 052 |
28–30 |
157 400 |
136 277 |
219 000 |
355 277 |
31–33 |
166 900 |
144 502 |
219 000 |
363 502 |
34–36 |
176 400 |
152 727 |
219 000 |
371 727 |
37–39 |
185 900 |
160 952 |
219 000 |
379 952 |
40–42 |
195 400 |
169 177 |
219 000 |
388 177 |
43–45 |
204 900 |
177 403 |
219 000 |
396 403 |
46–48 |
214 600 |
185 801 |
219 000 |
404 801 |
49– |
224 600 |
194 459 |
219 000 |
413 459 |
NEAK-tól érkezett példa: Egy háziorvosi szolgáltató két asszisztens foglalkoztat 20-20 órában. Az általa működtetett háziorvosi szolgálat korcsoportos pontszáma: 2850 pont, tehát 3000 pont alatt marad. Így – jelenleg – egy fő heti 40 órában foglalkoztatott szakdolgozó után jogosult díjazásra. A szolgáltató mindkét szakdolgozója után jelezte a gyakorlati időket. A NEAK így a szolgáltató számára kedvezőbb, azaz a nagyobb gyakorlati idővel rendelkező szakdolgozó után járó díjazással készíti el számítását és ez alapján kerül kifizetésre a bértámogatási díjazás a szolgáltató részére. Az utalványozott bértámogatási díjat ezt követően a szolgáltató tetszőlegesen megoszthatja szakdolgozói között.
Tájékoztatjuk Önöket, hogy a fenti cikk a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által jóváhagyott tájékoztató anyag, az abban foglaltakkal kapcsolatban további információt, segítséget a NEAK kollégái tudnak adni.